Kontakt

VIDNO... NEVIDNO...

Traja: 1 H 30 MIN
Cikel CHOREGIE v produkciji Carmine Slovenice
VIDNO... NEVIDNO...

Že leta 1878 so dediči Felixa Mendelssohna Bartholdyja podarili njegovo skladateljsko zapuščino Kraljevi knjižnici v Berlinu. Z donacijo Mendelssohnovega arhiva Huga von Mendelssohna Bartholdyja leta 1964 je glasbeni oddelek "Staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz - Državne knjižnice pruske kulturne dediščine" v Berlinu pridobil približno 20 zvezkov z avtografi, ki so vsebovali večino skladateljske zapuščine Fanny Hensel. Ta se je pozneje vedno znova dopolnjevala z dodatnimi avtografi, nazadnje z več rokopisi iz posesti pravnukinje Cécile Lowenthal-Hensel, ki je v oporoki zapustila svojo zapuščino državni knjižnici. Tako je bil omogočen dostop do zakladnice notnega gradiva in drugih dokumentov, še posebej do v popolno pozabo potopljenih, skoraj v vseh glasbenih zvrsteh skladanih del Fanny Mendelssohn Bartholdy, poročene Hensel. Njen opus vsebuje čez 450 del.

Nadpovprečno muzikalna in nadarjena Fanny in Felix sta skupaj z njuno sestro Rebecko in bratom Paulom odraščala v tesno povezani, glasbeno in intelektualno vedoželjni, dobro situirani družini. Njuno odraščanje v Berlinu v času prehoda iz klasike v romantiko je bilo v znaku razsvetljenstva. V nasprotju z Felixom, ki mu je bilo omogočeno, da se je v glasbenem svetu lahko uveljavil, so Fanny znotraj patriarhalnih družbenih norm bile že zgodaj postavljene meje. Zanjo naj bi glasba bila le v okras, poroka in materinstvo pa njena glavna naloga.

Nevidna vez, ki pa je Fanny in Felixa skozi vsa leta globoko povezovala, se nam je ohranila v njunih iskrivih, duhovitih in zelo pronicljivih pismih, kakor tudi v njuni korespondenci skozi glasbena dela.

Fanny und Felix sta samospeve pogosto pisala na enako tekstovno osnovo, pri tem je Fanny bila bolj zainteresirana za pisanje samospevov kakor pa Felix. Njuna glasbena dela so bila po navadi izvajana ob osebnih praznikih družinskih članov ali pa v božičnem času. V vrtnem salonu njihovega doma na Leipziger Strasse 3 v Berlinu so od leta 1823 potekali t.i. "Sonntagsmusiken – Nedeljski koncerti". Znalo se je zbrati tudi do 300 prominentnih gostov. Leta kasneje je Fanny prevzela organizacijo in programsko zasnovo teh salonskih koncertov.

Okoli leta 1807 je v nemško govorečem prostoru kitara dobila poseben glasbeni pomen, najprej skozi oživitev t.i. ljudske pesmi. V času delovanja Ludwiga van Beethovna in Franza Schuberta so založniki ob tisku samospevov s klavirjem pogosto istočasno izdali tudi edicije istih samospevov za glas in kitaro.

Berlin se v tem času še ni mogel primerjati z Dunajem ali Parizom, a je postajal čedalje bolj pomemben kulturni center. Ravno v času, ko so pri Mendelssohn - Bartholdyevih uvedli nedeljske koncerte, se je v Berlinu, na poti iz Pariza v Moskvo, ustavil verjetno največji kitarski skladatelj in virtuoz vseh časov, Fernando Sor. S svojimi baletnimi spremljevalci je izvedel kar nekaj nastopov, med drugim v berlinskem kraljevem gledališču in v palači Sans Souci v Potsdamu. Ne vemo, ali sta tedaj 18-letna Fanny in 14-letni Felix obiskala katerega od njegovih koncertov. Soru pa je Berlin prav gotovo ostal v lepem spominu, saj je kasneje zložil eno svojih najtehtnejših del – Fantazijo op. 56 " Souvenirs d'une Soirée à Berlin".

Fanny in Felix sta se veliko posluževala pesniških del njunih sodobnikov. Goethe je veljal za njun največji vzor. Zelo priljubljene so bile tudi pesmi od Uhlanda, Heineja, Eichendorffa, Lenaua, Shakespeara, Thomasa Moora, pa tudi družinskih prijateljev, kot npr. Klingemann, Droysen, Casper...

Fanny Hensel je ustvarila okoli 300 samospevov. Svojih del dolgo ni mogla natisniti oz. le anonimno, v tisku Felixovih samospevov. Fanny se je šele leta 1846 notranje osvobodila starih družinskih prepovedi in je začela samostojno tiskati svoje kompozicije.

Felixov pesemski opus obsega okoli 100 samospevov in duetov. Kakor pri sestri, so teme sorodne naravi ljudske pesmi, naravnosti, neizumetničenosti.
Zbrala in sestavila: M. Vedernjak


Mojca Vedernjak - mezzosopran

Žarko Ignjatović - kitara

GLASBA: Fanny Hensel, Felix Mendelssohn Bartholdy, Fernando Sor


Več o dogodku na spletni povezavi • vstopnice za Cikel CHOREGIE • vstopnice za VIDNO... NEVIDNO...

.

Odpiralni čas
Info točka je odprta eno uro pred dogodki v Avditoriju, Minoritski cerkvi in Sodnem stolpu.
Kje se nahajamo
Vojašniški trg 2, 2000 Maribor
Kontakt